Sista rycket

 

Hejsan mina kära!

Idag har jag pluggat som en galning, för att få undangjort det näst sista innan jag är klar med filosofin. Så det känns jätte bra, jag är lite stolt över mig själv. Speciellt när man vet att slit, blod, svett och tårar ger belöning i slutändan. Så nu är jag ganska slut i huvudet, ska slänga upp benen på soffan och se några avsnitt av Unga Föräldrar och hjälpa mamma med middagen lite senare. Förhoppningsvis ska vi spela klart Finans och förhoppningsvis vinner jag som den vinnarskalle jag är.

Jag måste bara tipsa er om en poddcast som jag sträck lyssnat på, nämligen Lillelördag med Anita Schulman och Ann Söderlund. Den är så hysterisk rolig och när jag lyssnar kan jag helt plötsligt brista ut i ett riktigt fult och gällt asgarv. Så det är ett tips från mig till er. Dom tar upp ämnen om allt från äktenskapsbråk till skämskuddar. Vilket är väldigt underhållande att lyssna på!

Linnea Karlsen♥

1 Arletta Ellington:

skriven

Hej Linnea! Tänkte bara på detta med att plugga. Längesen jag gjorde det men jag minns att det var svårt att hitta motivation om jag bara tänkte på tentan eller betyget. Det enda som kunde motivera mig var om jag upplevde att jag fick nån ny kunskap som jag inte haft innan. Hur motiverar du dig?

Svar: Viken bra fråga!Jag försöker att tänka på mina mål, jag har en bok där jag har skrivit upp alla mina mål, kortsiktiga och långsiktiga. Och när motivationen tryter så kollar jag i boken och påminner mig själv om mina mål och vad jag vill åstadkomma. Sen motiveras jag också av att lära mig nya saker, och förbättra mina färdigheter. Men mina mål är jätte viktiga för mig! Hoppas du fick svar på frågan!
Linnea Karlsen

2 Arletta Ellington:

skriven

Detta med motivation är kanske en generationsfråga. Idag måste man ställa upp mål för det är sån konkurrens om jobb och karriärmöjligheter. Jag växte upp på 50- och 60 talet och då fanns det hur mycket jobb som helst. Jag behövde aldrig tänka på några mål. Så oerhört privilegierat egentligen. Men jag var nyfiken och vetgirig och prövade olika jobb och lärde mig mycket. Det blev doktorsexamen, spännande humanistisk forskning och sen lärorikt lärarjobb - allt med hårt målmedvetet arbete fram till pension. Och livet fortsätter att vara lärorikt. Och varför vill jag att du ska veta detta? Jo, du har gjort en omvärldsanalys och bedömt precis rätt vad du behöver göra. Jag gjorde rätt på min tid och du gör rätt nu. Det är olika. Det du kan ta till dig av en äldre persons erfarenheter är att det är viktigt att du vet vad du innerst inne vill. Det är det alltid. Följer du det så orkar du med allt hårt arbete för dina mål.

Svar: Tack så mycket för det långa och fina svaret!
Linnea Karlsen

Kommentera här: