Dag 12 - Min sommar

 

Hejsan allihopa!

Idag är det meningen att jag ska berätta och visa bilder för er om min sommar. Tyvärr kommer jag inte göra det idag på grund av, min sommar kantades mest av ångest, relationsbråk och inläggning på psykiatrin. Så jag tänker inte gotta ned mig i det. Nu kanske vissa tänker ”Men hallå? Din student då?”. Och den var såklart super bra och studentbalen var som en dröm. Men jag kommer berätta mer om det i ett separat inlägg framöver.

Så vad har jag gjort idag? Jo, jag har varit på min DBT-behandling idag. Det gick jätte bra och det är det jag kommer skriva om idag istället för massa tristess och bråk.

Den här veckan har vi gått igenom områdena att beskriva och att inte värdera. Alla vi människor är vana att värdera och bedöma saker och ting, det kan vara människor, djur eller saker. Ibland är det till och med en riskbedömning vi gör och då kan det vara livsviktigt att värdera situationen. Men det som tillkommer med att vi människor är så vana att värdera är att vi värdera oss själva och andra. Det som är nackdelen där är att när det kommer till oss själva är vi ofta nedvärderande och det kan skapa massa onödiga och jobbiga känslor. När det kommer till andra kan det rent av innebära att det blir bråk eller att relationen vi har med någon försämras när vi är värderande. Ofta är värdering för oss inget vi tänker på, vi säger att filmen var dåligt eller att maten smakade gott. Men det innebär egentligen att vi tänker så, jag som person har en tanke om at filmen var dålig eller att maten smakade bra. Men det betyder ju inte att det är så för alla, men att säga att filmen var dålig är en genväg för mig att beskriva vad jag egentligen tänkte om filmen. Hänger ni med?

Vad ska man då göra istället för att värdera, jo beskriva. Vi tar ett exempel. ”Jag är ful” det är en värderande tanke som jag tänker. Men istället för att göra det kan man göra det mera neutralt, då kan jag beskriva mig själv. Jag är 148cm lång, jag har långt blond hår, jag bär linser, jag har på mig en svart lurvig tröja. Det blir mycket mera neutralt och avväpnande istället för att säga att jag är ful. Man kan beskriva vad som helst. Låt oss säga att du blir irriterad på din hund och istället för att skälla på hunden kan du beskriva hunden neutralt och rent faktamässigt. Oftast blir situationen mindre dramatisk och man slipper få onödiga och jobbiga känslor. Dina tankar innebär inte alltid sanningen, utan försök beskriva det som orsakar dig problem. Detta gör man för att minska de negativa känslorna och vara så neutral som möjligt. Jag brukar tänka, vad fantastiskt det vore om alla bara fick vara som dem är utan att någon värderade dem. Vilken frihet det skulle vara!

Så den här veckan har jag fått i hemuppgift att beskriva något varje dag. Och när en värderande tanke kommer ska jag försöka vända den till att bara vara en beskrivning. För mig får det den effekten att jag blir lugnare och att jag blir mer rofylld när jag beskriver något istället för att värdera, vilket för mig är paradis då jag ofta har kaotiska och många värderande tankar kring mig själv.

Linnea♥

1 Anonym:

skriven

Vilket bra tips, något för oss alla❤️

Svar: Ja verkligen, bra tips som alla borde få ta del av <3
Linnea Karlsen

Kommentera här: