Leverbiopsi

 
 

Hejsan allihopa!

Igår blev jag inlagd på Sunderby sjukhus för att idag göra en leverbiopsi. Gårdagen började med att jag åkte in till sjukhuset och blev inskriven, dem tog blodprover och jag fick middag serverad. Efter det tittade jag på Historieätarna på Ipaden och försökte göra det bekvämt i sjukhus sängen. Jag började fasta vid midnatt och somnade så småning om. Idag vaknade jag på morgonen, fick en sjukhusskjorta och ett par väldigt fula underbyxor som mer kändes som tights än trosor. Jag kröp ned i sängen och droppet kopplades på.

Först fick jag 10mg Stesolid i tablettform och vi åkte ned mot röntgen där biopsin skulle äga rum, men när det väl gällde var jag fortfarande så orolig och spänd i kroppen att vi var tvungen att avbryta och åka tillbaka till avdelningen för mer lugnande medicin. Då fick jag 5ml flytande Stesolid och då blev jag lite snurrig i huvudet men väldigt lugn och avslappnad. Så var det dags igen och då kände jag mig redo. Innan själva provet gjorde läkaren en helt vanlig ultraljuds undersökning, efter det blev magen spritad och rengjord och läkaren markerade vars hon skulle sticka. Dom satte lokalbedövning och sen så stack hon mig i magen med en tun med väldigt lång nål. Hon stack mig två gånger och ingen av gångerna gjorde det ont, det kändes bara om som ett tryck mot magen, lite obehagligt men inte ont.

Nu har ni fått veta lite om dagens händelse, men nu ska jag själv krypa i säng och sova. Och jag hoppas att ni sover riktigt gott!

Linnea Karlsen♥

1 Anonym:

skriven

Skönt att biopsin gick bra till slut, men det blev en lång dag för dig/Mo

Kommentera här: