Auschwitz dag 2 & 3




Igår på eftermiddagen åkte vi in till Oswiecim till ett museum och ett super trendigt café. Vi besökte även en synagoga och tog en snabb tur i den lilla söta staden, det som följde med hem var lite godis och kakor samt en super god juice.










  

Idag har vi besökt Auschwitz 2 (Birkenau) det var en känslosam och jobbig tur, helt klart den jobbigaste dagen hittills. Det kom tårar och förtvivlan och ilska över hur grymma vi människor kan vara. Det var hanterbart men oj så jobbigt det var. Det blev på något sätt övermäktigt när man såg storleken på hela området. När man kollade ut mot området tog inte ruinerna slut utan dom bara fortsatte och fortsatte. Jag förundras över vilken grymhet och ondska som ligger bakom denna händelse och jag tänker hur jag skulle ha reagerat om jag sattes i samma situation, om jag hade vågat stå upp och säga emot eller bara följt strömmen. 

Hur som helst så får ni ha en fortsatt fin kväll för det har jag haft. Vi kom nyss hem från ett café där vi intog kaffe och glass. Mumsigt och mysigt efter en sån tung dag.

Kommentera här: