Think positive

 Kära ni!

Jag tänkte dela med mig av några tips för att tänka positivt, bli mer tillfreds och mer medvetet närvarande. Tips som jag snappat upp både i dbt-behandling och från ”framgångsrika” människor. Alla funkar inte för alla och det är inte heller tanken. Men om ni gillar ett ”tips” speciellt mycket så skriv gärna i kommentarerna. Jag lever inte efter alla men försöker så gott jag kan, och det är det som räknas. Dom här tipsen är definitivt ingen qick-fix och det tar lång tid att skapa nya rutiner. Ber på förhand om ursäkt på grund av alla klyschor.

♥       Innan du går och lägger dig tänk på två saker som du är tacksam över som har hänt under dagen och en sak du ser fram emot imorgon

♥       Ställ några alarm varje dag, när dem ringer, stanna upp i det du gör och fokusera på ett intryck, ljud, smak, känsel, syn, spelar ingen roll. Fokusera på det en stund, ta in intrycket och återgå sedan till det du gör.

♥       När du känner en stark känsla, försök att lokalisera vart i kroppen den känns mest. Försök även att skapa en inre bild av hur känslan ser ut. Sen betraktar du den, utan att tillföra eller ta bort något. Bara ”titta” på den och låt den finnas.  Håll på så en liten stund sen återgår du till det som händer.

♥       En känsla varar max 20 minuter, (även ångest) så länge du inte matar känslan med till exempel negativa tankar. Tänk dig att din känsla är en eld, varje tanke är en ved bit som du matar elden med. Ju mer ved du lägger på, desto längre brinner elden.

♥       Jämför inte dig själv med andra. Låter väldigt enkelt men är betydligt svårare. Men alla har olika förutsättningar, möjligheter och olika saker i bagaget som påverkar. Tänk inte ”det finns de som har det värre” eller ”om jag bara var lite mer som hen, skulle allt bli bättre”.

♥       De små framstegen du gör blir stor skillnad på slutet. Du kanske jobbar för att må bättre, det är bra att ha ett mål. Men glöm inte att även det små stegen du gör i vardagen även är steg i rätt riktning.

♥       Döm inte dig själv om du inte lyckas, något blir fel eller att du tar två steg bak. Försök att se på dig själv som om du vore din bästa kompis. Inte skulle du trycka ned din vän om hen misslyckas, du skulle peppa, trösta, lyssna. Gör det samma mot dig själv.

♥       När du har accepterat kan du göra en förändring. Försök att acceptera din situation, utan att lägga någon som helst värdering i det. Se på situationen med milda ögon. För när du gör det kan du ändra på situationen.

♥       Och sist men inte minst. Alla måste börja någonstans, det sägs att man måste jobba med något i tiotusen timmar för att man ska bli bra på det. Ju mer du försöker, desto mer lär du dig och desto bättre blir du!

1 Anonym:

skriven

Mycket bra saker att tänka på❤ Mommo

Svar: Tack mormor<3
Linnea Karlsen

2 Anonym:

skriven

Hej Linnéa! Jag älskar att du har börjat blogga igen. Jag beundrar din öppenhet kring din sjukdom och vill bara säga att det är skönt att höra om andra som är i en liknande sits som en själv, men som vågar berätta om det så öppet som du gör!

En frågestund skulle iaf jag uppskatta, så du får gärna göra det om du orkar.

Kram

Svar: Åh tack vad glad jag blir!! Åh det ska jag lägga på minnet :)Kram!
Linnea Karlsen

3 Anonym:

skriven

Veldig bra skrevet!😊 Det var nyttig info. Du har en kjempefin blogg - du er både ærlig om deg selv og hvordan du har det samtidig som du kommer med gode råd til andre. Du virker som en varm, reflektert og omtenksom person. Jeg liker virkelig bloggen din og heier på deg 💞🤗

Svar: Tack!! Det betyder jätte mycket att du tycker det!<3
Linnea Karlsen

Kommentera här: