Jag är bara människa

 
Att bli av med sitt jobb, tvingas flytta från sin lägenhet och flytta hem till föräldrarna på grund av sin psykiska sjukdom är inte så coolt. Psykisk sjukdom är inte coolt. Det motsatsen till härligt och instagram-vänligt. Att lägga ut bilder på dagar som spenderas liggandes, eller som spenderas stirrandes tomt framför sig. Det är inte roligt, inte gillar värt eller självklart att tumma upp. Men så är det för många, du känner garanterat någon även om du inte är medveten om det. Och så är det för mig i perioder. Att jag försvinner, lägger upp mindre peppiga bilder på instagram och att man kan se om man studerar bilden noga att leendet inte riktigt når ögonen. Men för någon som inte berörs av psykisk ohälsa (även om jag tvivlar på det) är detta uteblivna/mindre peppiga instagramflöde, blogguppdaterandet eller bristen på facebookstatusar helt oförståeligt. Visst alla kan ha en dålig dag, men det är ”bara” att ta sig i kragen. När jag får kommentaren att jag känner för mycket, inte anstränger mig eller att jag latar mig blir jag rent ut sagt skogstokig inombords. Det liksom kokar som en mörk häxbrygd som är redo att förtäras. Jag vill skrika, förklara, ruska om och ibland så till. Jag vet inte hur jag ska förklara depression, hypomani eller hur det är att må så dåligt att man inte vill finnas. Jag vet inte hur? Jag vill slita mig i håret för att jag saknar förklaring. Jag skulle kunna skriva en hel uppsatts om hur det känns mentalt och fysiskt, men att få någon utomstående att förstå? Jag tror att man som utomstående kan förstå till viss del, men har man aldrig haft en panikångestattack där man ligger på golvet och gråter av inre smärta så tror jag inte man helt kan förstå. Jag säger inte att vi som har psykisk sjukdom är speciella på något sett. Och du, vi behöver inte behandlas som om vi var en skabbräv eller en hund med rabies. Vi är inte annorlunda, vi är inte farliga, vi smittar inte, vi är inte oförmögna att arbeta eller gå skola, vi kan vara bra föräldrar, bra systrar och bröder och utomordentligt goda vänner. Så även om jag inte har ett instagram vänligt liv så är jag människa precis som hon med 35k följare.
Jag är bara en människa.

Kommentera här: