Nationaldagen, en dag för eftertanke

Hej på er, detta inlägg är fyllt av politiska åsikter och jag rekommenderar dig som inte vill läsa om eller bli påverkad av mina åsikter läsa ett annat inlägg istället.

Nationaldagen idag. Ja, vad ska jag säga? Visst är jag stolt över att vara priviligierad att jag föddes i ett land som Sverige. Men det är just vad jag är priviligierad. Absolut är jag stolt över att Sverige som land har ett fungerande skyddsnät och visst är jag otroligt tacksam över att vi har den sjukvård som finns. Men jag skulle inte påstå att jag firar nationaldagen. Trots att det finns många positiva saker med Sverige som land, tycker jag denna dag är till för eftertanke. Hur vill vi egentligen att vårat land ska se ut och fungera? Det går alltid att sträva mot det bättre. Enligt mig finns det idag ett otroligt dåligt skyddsnät för kvinnor som blivit utsatta för våld, övergrepp och trakasserier. Det finns inte, enligt mig en fungerande migrationspolitisk. Och sjukvården visst är den bra på sitt sätt, men idag måste man vara frisk för att kunna vara sjuk. Så jag firar inte denna dag, jag tänker istället på hur jag vill att mitt land Sverige ska se ut i framtiden. Vilken politik jag vill ska styra Sverige. För som det ser ut idag finns det för många brister. Självklart är jag som vit kvinna priviligierad i detta land. Och hade jag kunnat tala för alla kvinnor så hade jag gjort det. Men den diskussionen är inte min att ta. Jag vill inte leva i ett land där man stänger gränser, tror på fördomar och skapar ett vi och ett dom. Det är inte det land jag vill leva i. Så idag tar jag mitt ansvar, funderar över vilket land jag vill leva i och vilket politiskt parti som fyller mina önskemål. Jag har inget emot att man firar denna dag men jag menar att alla borde ta sitt ansvar och fundera över vilket land just du vill leva i.

Linnea Karlsen♥

1 Arletta Ellington:

skriven

Tack för ett bra inlägg. Så tänker jag själv när det gäller nationaldagen. För att vara stolta över vårt land behöver vi ju se till att alla i landet kan känna sig hemma här. Och det behöver diskuteras, så tack för att du gör det.
Ellington

Kommentera här: