Trump och rädsla

Det blir ingen inledning idag. Ni har säker läst och sett att Trump van presidentvalet i USA. Men jag tycker det är så viktigt att prata om att jag inte kan låta bli. Egentligen är jag inte förvånad över att Trump tog hem det hela men jag hoppades så klart att Clinton skulle bli den första kvinnliga presidenten. Varför är jag då inte förvånad, jo många var missnöjda med Obamas styre trots att han gjorde mycket gott för USA. Det kan vara en grund, en annan är att folk ser att världen är fylld med våld och att det sker massinvandring och då kan jag tänka mig att man vill välja något som känns tryggt och handlingskraftigt. Jag tror mycket grundar sig i rädsla också hos många väljare, dom valde mellan två som inte var så omtyckta. Jag är definitivt ingen expert. Men jag tror det är dom huvudsakliga grunderna till varför Trump van. Sen finns det såklart många som stöttar han och har liknade konservativa åsikter.

Jag tycker det är fruktansvärt att en man som sitter på en sån maktposition har uttryck sådant kvinnohat, sån främlingsfientlighet och en sån konservativ syn på abort och samkönade äktenskap. Jag har sagt upprepade gånger till min mor att Trump är en sån man som ser en våldtäkt som kvinnan eller flickans fel, vilket är helt bisarrt och fruktansvärt. Egentligen är jag inte rädd för hur han kommer agera utan hur Sverige kommer påverkas av det här. Vilken ställning kommer Sverige att ta, kommer Stefan Löfven vika sig för denna ”mäktiga” man och inte protestera eller kommer han vänligt följa efter Trumps vilja? Det är det jag är rädd för, jag är rädd för att ett land som Sverige och ska börja sträva bakåt, som tur finns det andra politiker än Löfven som också har en hel del att säga till om.

Linnea Karlsen♥

1 Anonym:

skriven

Kommentera här: