Kunskap om bipolaritet

Hej mina kära!

Hur är det med er idag? Med mig är det bra. Jag håller förresten på att trappa ned en antidepressiv medicin som heter Venlafaxin. Så till och från har jag lite symptom, svettningar, skakningar och ibland får jag hjärtklappning.  Men idag tänkte jag skriva lite om bipolaritet, hur det är att leva med det och vad det kan innebära.

Bipolär eller Manodepressivitet som det kallades förut, är en psykisk sjukdom som ofta går i så kallade skov. Man pendlar mellan två tillstånd, där manisk/hypomanisk är ena polen och depressiv är den andra. Där emellan kan man vara i normal läge och leva ett helt vanligt liv, precis som vet som helst. Det finns olika typer av bipolaritet som urartar sig på olika sätt.

Bipolär typ 1: Du pendlar mellan depressiv och manisk, där de maniska skoven är vanligare. Och där det är vanligare att du får psykotiska drag.

Biolär typ 2: Du pendlar mellan depressiv och hypomani där de depressiva skoven är vanligare.

Rapid cycling: Har man fler än fyra skov per år kallas det rapid cycling där man pendlar snabbare mellan de olika stadierna.

Ultrarapid cycling: Ännu snabbare pendling och fler skov kallas ultrarapid cycling och liknar diagnosen EIPS (emotionell personlighetsstörning).

Vad innebär då de olika stadierna och hur kan det urarta sig?

Depressiv: Du blir deprimerad, tappar ork, livslust. Man kan även bli självmordsbenägen. Man blir orolig och nedstämd. För mig är det under dessa perioder jag ofta behöver mer sömn, jag blir trött, orkar inte lika mycket och enkla saker som att kliva upp ur sängen eller duscha blir ett helt projekt. Du ser ned på dig själv och du blir din största kritiker. Det är också vanligt att en manisk period slutar med en depressiv period, dels för att man kanske gjort ogenomtänkta saker som manisk. Men också för att energin tar slut och man trillar ned mentalt efter ett maniskt skov.

Manisk: Du blir överdrivet upprymd, får stort självförtroende, blir överaktiv och energin är på topp. Det känns som att energin aldrig försvinner och sömnbehovet minskar kraftigt eller blir obefintligt. Jag blir väldigt kreativ och får en massa idéer och för mig känns det som att hjärnan och tankarna går på högvarv och jag har svårt att sålla bort intryck. Jag tappar delar av min kontroll och impulsiviteten ökar. Jag är som tur inte drabbad av att ta ekonomiska beslut när jag blir manisk, men det finns personer som när de blir maniska ta ekonomiska risker och sätta sig själv eller familj i svår ekonomisk situation för att impulsiviteten ökar. Det kanske inte låter så farligt eller till och med härligt men det är inte att leka med. Från när jag sist var manisk har jag minnesluckor. Jag har bara diffusa minnesbilder från de dagarna, kan också bero på att jag under fyra dygn sov ungefär fem timmar. Vissa som blir maniska får psykotiska drag eller hamnar i psykos. Man tappar verklighetsuppfattningen och befinner sig i sin egen värld. Man kan få hallucinationer vilket jag brukar få och man behöver vårdas på sjukhus.

Hypomani: Man blir med upprymd, mer energifylld och sömnbehovet minskar. Det är som mani fast en light variant. Där allt inte blir så extremt och farligt.

Sen finns det något som kallas för blandade skov. Det betyder att man är både manisk och depressiv samtidigt. Det är under dessa perioder det flesta som är bipolära försöker eller tar självmord. Samtidigt som man är orkeslös, självmordsbenägen och trött går hjärnan på högvarv och jag brukar inte kunna sova. Det är vid dessa tillfällen jag får som mest hallucinationer och blir som mest dålig psykiskt.

Om du känner igen dig i något av det jag skrivit av symptom eller misstänker att du eller någon i din närhet kan ha bipolaritet så ta kontakt med psykiatrin där du bor och sök hjälp. Det bästa med bipolaritet är att det går att i princip bli symptomfri under flera år med rätt hjälp av psykiatrin och rätt mediciner. Dock är det en sjukdom som är livslång och tyvärr är ärftlig. Hoppas ni har lite mera kött på benen och kunskap. Jag tänkte berätta om mediciner och annan hjälp i något annat inlägg då det också är en stor del av en bipolärs liv. Men tills nästa gång får ni ha det bäst och ta hand om er!

Linnea Karlsen❤

Kommentera här: