Så tar du hand om dig själv

 
Hej på er!

Idag har varit en tung dag. Jag stannade hemma från DBT:n och har knappt pluggat idag fast jag har skolarbete upp över öronen. Varför? Jo jag har känt mig hängig, trött, ont i huvudet och på gränsen till feber. Det känns som om mitt huvud ska gå sönder av värk. Jag har mest suttit och stirrat på datorn utan att kunna koncentrera mig. Men så är det ibland, ibland är inte kroppen med i svängarna och då måste man ta hand om sig själv och lyssna på kroppen. Och därför kommer här mina bästa tips för att ta hand om sin själ och sin kropp, några klassiska och några som jag själv har kommit på.

Ät mat som gör dig gott och som får dig att må bra.

Träna, motionera eller rör på dig på ett sätt som passar dig, du får endorfin kickar och håller din kropp frisk.

Sov, jag vet att det är en klassiker men när du sover återhämtar din kropp sig.

Drick vatten, gärna mycket och ofta.

Bädda ofta rent i sängen, det är ju så oerhört mysigt och skönt att krypa ned i sängen.

Kryp ned i ett varmt bad med tända ljus.

Och för dig som inte har ett badkar, kan du investera i en kropps skrubb för att lyxa till duschandet.

Drick något varmt och gott när du känner att du har lite energi.

Köp ett fint anteckningsblock och skriv ned vilka mål du har i livet, drömmar eller kanske vad du tänker på för stunden.

 
Och mitt största tips, förvara saker du förknippar med kärlek, värme och trygghet i en låda som du lätt kan ta fram och titta på och påminna dig om allt det positiva. Det kan även vara saker som luktar gott, en handkräm eller ett doftljus. I min låda har jag ett armband, en kanelstång, ett ekollon, en kotte, handkräm och ett kors. Små saker som jag förknippar med trygghet.  
 

Linnea Karlsen♥

Ps. bilderna kommer från we♥it.

1 Miss Baby Peaches:

skriven

Som jag önskar att jag hade ett badkar.. jisses alltså!

Svar: Haha ja det är mysigt!
Linnea Karlsen

2 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

bra tips! Precis fått badkar, så underbart!

Svar: JA det är så fantastiskt med badkar!
Linnea Karlsen

Kommentera här: