Pluggmotivation

Hejsan på er!

Hur mår ni idag? Jag mår faktiskt toppen, det känns som att allt flyter på för mig just nu och det är som att jag glider fram genom livet för tillfället. Vilket känns helt underbart! Jag har för övrigt påbörjat en ny kurs som heter Skrivande, det går ut på att man lär sig hur man ska skriva och man lär sig att skriva gestaltning. Det är superintressant och för mig som älskar att skriva känns det här som en kurs som passar mig utmärkt. Idag tänkte jag dela med mig av några plugg tips för att hålla motivationen uppe några väldigt grundläggande saker som gör att pluggandet flyter på och några lite mer specifika saker. Det här är självklart saker som funkar för mig men jag hoppas att ni som pluggar också kan få några tips och trix.

♥ Varva mellan att plugga intensivt och att ta korta pauser, du kan dricka ett glas vatten, ta en kopp kaffe eller bara stäcka på kroppen.

♥ När du läser i en lärobok, lägg till en vana att skriva egna noteringar, anteckningar eller kommentarer i ett skrivblock. Det gör det lättare för mig att minnas och jag kan enkelt gå tillbaka och läsa igen om jag glömmer bort något.

♥ Om det är böcker som du äger själv, använd understyckningspennor och markera kärnmeningar. Och om du inte äger boken så markera det viktiga med små postitlappar.

♥ Se till att dricka ordentligt med vätska så du inte får ont i huvudet.

♥ Speciellt om du pluggar på distans kan det vara enkelt i alla fall för mig att bara äta mackor till lunch, men ta dig tiden att äta ett riktigt mål mat så du håller energin uppe.

♥ Något som får mig motiverad är om jag har skrivböcker, pennor och andra attiraljer som jag tycker är fina, det låter kanske konstigt men det får mig att bli mer motiverad. Det behöver inte vara dyra grejer utan kanske en skrivbok med ett fint citat på.

♥ Jag försöker också ta fram min nyfikenhet, en nyfikenhet som gör det lättare för mig att lära mig och ta till mig ny information.

♥ Och det viktigaste! När det verkligen går trögt för mig med pluggandet så tar jag fram en liten skrivbok som jag har. I den har jag skrivit vilka kortsiktiga och långsiktiga mål jag har med mitt pluggande. När jag läser i den väcks en kämpaglöd inom mig och då får jag mer motivation, eftersom jag vill nå mina mål.

Hoppas tipsen kan hjälpa någon!

Linnea Karlsen♥

Kommentera här: