Borderline?

 
Hej mina kära!

Idag tänkte jag berätta för er hur det är att leva med borderline och vilka symptom jag har. Så vad är borderline egentligen? Det är en så kallad personlighetsstörning, borderline har även namnet emotionell instabil personlighetsstörning. Det innebär i grunden att man har svårt att styra sina känslor och svårt att hantera dem. Vilket i sin tur leder till destruktiva beteenden.

Vilka symptom finns det och vilka har jag? Kom ihåg att alla som har borderline har liknade symptom men som urartar sig på helt olika sätt. Känner du igen dig i många av symptomen bör du definitivt söka hjälp. Kom också ihåg att jag är ingen expert utan endast utgår från mig själv.

Rädsla för att bli övergiven: Jag känner ofta en stark rädsla för att bli övergiven och ensam. En rädsla om att någon jag håller kär ska överge mig eller välja bort mig. En del upplever att man blir beroende av människor i sin närhet och glömmer bort sig själv och ofta försöker man till varje pris undvika att bli lämnad, av en vän, familjemedlem eller partner.

Tvära humörkast: Det här är det som är det mest typiska för borderline. Jag kan gå från glad till ledsen på sekunder, till att någon minut senare vara irriterad. Jag är absolut inte långsint om det handlar som små saker. Mitt humör pendlar hela tiden och jag är glad att jag tar mediciner då det värsta humörsvängningarna blir mera jämna.

Ilska: En del blir väldigt arga väldigt ofta och har svårt att hantera den överdrivet starka ilskan. Ni som läser min blogg kanske läste i ett tidigare inlägg att jag har börjat bli arg, då jag förut nästan aldrig blivit arg. Jag tror att det handlar om att jag faktiskt tillåter mig själv numera att vara arg, och inte att jag håller ilskan inne i kroppen. Men som tur blir jag inte överdrivet arg.

Svårt att hantera relationer: Människor i min närhet som jag håller av, speciellt dem som står mig närmast har nog märkt att jag har svårt med detta. Jag har blivit mycket, mycket bättre sen jag började i behandlingen för snart två år sen. Men innan dess kunde jag höja en person till himlen för att nästa dag ha väldigt negativ inställning till personen. Som tur har jag nästa aldrig uttryckt dom känslorna men dom har funnits inom mig. De här känslorna gör mig ofta förvirrad och svåra att förhålla sig till. Men jag har lärt mig att minska de känslorna.

Tomhet: Ibland kan en enorm tomhet fylla hela min kropp och jag känner mig ensammast i världen, det är en tomhet som jagar och som helt plötsligt kan svämma över. De här är något jag fortfarande brottas med.

Instabil självbild: Jag har i princip blivit av med det här symptomet. Men det innebär att man känner sig osäker på vem man är som person. Man kan ändra åsikter väldigt fort och påverkas lätt av vad andra tycker och tänker.

Självskador: Det handlar dels om ett självskadebeteende men även om självmordsförsök. Man ser det som ända utväg för att kunna hantera sina känslor, eller att ens lidande blir för stark så man genomgår självmordsförsök. Det här är det allra fasligaste symptomet och känner du själv att du lider av självmord tankar, självmordsplaner eller självskadebeteende måste du omedelbart söka hjälp! I dag har jag varit utan mina självskador i åttioen dagar. Vilket jag är otroligt stolt över.

Bristande impulskontroll: Man följer helt enkelt sina impulser, destruktiva som positiva. Detta leder ofta till följd sjukdomen missbruk, det kan handla ofta om mat, droger, alkohol, sex, pengar och spel. Det är ett sätt att hantera de starka känslorna och ångesten. Jag har inget missbruk och det är jag tacksam för, men jag har ändå svårt att hantera mina impulser.

Overklighetskänslor: Det här har jag haft stora problem med och äter medicin för. Man kan bli paranoid, känna att det som händer en själv inte angår en, det som händer känns overkligt och det kan kännas som om man står utanför sin egenkropp.

Nu kanske du vet mer om diagnosen borderline? Jag hoppas att informationen är matnyttig och att den har gett dig en större förståelse för borderline. Förresten kan ni gärna lämna en kommentar om vad just du vill läsa på min blogg då jag för tillfället har idétorka. Hoppas ni får en bra start på helgen!

Linnea Karlsen♥

1 Iza Palm:

skriven

Jag känner igen mig i en del av dem, då jag själv också är diagnostiserad med just borderline. Det var i stort sett aldrig en annan diagnos de kunde ställe, jag fick den första gången jag var på akutpsyk.. Det var tydligen "så uppenbart" att jag hade borderline. Märkligt det där... Kul att se att du tar upp det och berättar lite hur dessa olika symtom/beteenden kan ändå spela ut sig!
Tack för det!

Svar: Varsågod, vad roligt att du uppskattar det!
Linnea Karlsen

2 Anonym:

skriven

Vad bra skrivet! Jag kunde tänkt mej att du skrev om hur du vill bli bemött och hur du inte vill bli bemött. Det är säkert individuellt men jag tror vi är många som blir osäkra när vi inte vet och förstår 💗. Fattar ju att du ska bli mött som vilken annan människa som helst, men eftersom du har det som du har det och reagerar som du gör är det kanske nåt som är bättre/smartare/klokare än annat? Du är ju superbra att beskriva med exempel😍. /Kram Cizzi

Svar: åh tack för tipset Cizzi, super bra! Massor med kramar till er! <3
Linnea Karlsen

Kommentera här: