Venport eller Port á cat

 

Hej mina kära!

Idag tänkte jag dela med mig av mina tankar och funderingar kring min senaste operation. Nämligen att sätta in en venport eller port á cat. Idag är det en vecka sen jag opererade in den. En venport är en liten metalldosa med gummi i mitten som har en plastslang som går in i en av dom stora venerna i halsen. Man använder den för att ta blodprover i och för att kunna ge medicin i. Man använder bedövningssalva innan man ska sticka in nålen, så man känner inte något. För mig är denna venport en lättnad då jag vanligt vis är så svårt och sönder stucken. Istället för massa stick och psykisk påfrestning så kommer jag nu inte behöva gå igenom det, utan det räcker med ett stick och sen är det klart.

Operationen gick jättebra och efter lite om och men blev det en operation med narkos. Tanken var först att jag skulle genomföra operationen under lugnade och lokalbedövning. Men jag är säker på att jag troligtvis hade fått panik och inte klarat det. Efter operationen och trots narkos kände jag mig ovanligt pigg och jag kunde sammakväll åka på julmys hos några vänner. Operationen genomfördes på dagkirurgen i Piteå och jag är så nöjd med bemötandet och alla var så trevliga. Allt som allt har det gått jättebra, har dock fortfarande lite ont i vissa rörelser och när jag ska sova. Men det kan man räkna med. Det är förövrigt min tredje venport och min erfarenhet av de två tidigare har bara varit positiv.

Med det sagt vill jag önska er en God Jul, en trygg och varm sådan!

Linnea Karlsen♥

1 Arletta Ellington:

skriven

Tack för din julhälsning i detta inlägget! Jag önskar dig så mycket lycka och välgång! Jag blir glad att du låter hoppfull.
Bästa jul och nyårshälsningar till dig
Ellington

Svar: Tackar tackar!
Linnea Karlsen

Kommentera här: