Observera & göra en sak i taget

 
 
 
 
 

Hej igen mina kära läsare!

Idag på DBT:n gick vi igenom ämnena observera och att göra en sak i taget.

Vi börjar med observera, att observera innebär noter det som händer eller det du upplever utan att värdera positivt eller negativt och utan att sätta ord på händelsen eller upplevelsen. Det innebär djupare att lägga märke till det som händer utan att fastna i upplevelsen utan att bara låta den vara. Varken hålla kvar upplevelsen eller försöka bli av med den. Observera handlar inte om minuter eller timmar utan om millisekunder. För att kunna observera något tar man alltid hjälp av de fem sinnena. Tillexempel du sitter och dricker kaffe på morgonen och precis när du ska dricka observerar du lukten, utan att beskriva eller värdera. Som ni förstår rör det sig om millisekunder men det handlar om att bli medveten om att observera. Ju mer man observerar saker och ting utan att värdera desto bättre blir du.

Ni alla har väl hört någon säga någon gång att hen är duktig på att ha ”många bollar i luften”. Stämmer det verkligen. Jag skulle vilja påstå att det inte är sant. Det antas att en person som har ”många bollar i luften” beskrivs som en människa med stor kapacitet. Jag skulle istället säga att personen är extremt bra på att rikta sig uppmärksamhet på en sak i tagen men skiftar mellan vad hen riktar sin uppmärksamhet mot. Att inte kunna ha ”många bollar i luften” tycker jag är naturligt, det är få människor som snabbt kan skifta sin hela uppmärksamhet från en sak till en annan utan att flyga i väg i tanken och vara i dåtid eller framtid i mellan åt. Så vad det innebär är att du med hela din uppmärksamhet gör en sak i taget. Tillexempel, när du diskar så känner du vattnet mellan fingrarna, du kanske känner lukten av diskmedlet och ser att dina fingertoppar ser ut som russin tillslut. Här handlar det heller inte om att göra en sak i taget jättelänge, utan även här handlar det om sekunder.

Vi fick i hemläxa från DBT ledarna att vara medvetet närvarande när vi observerar något eller när vi gör en sak i taget. Att bli medvetna om när vi gör det och hur ofta vi gör de här två olika sakerna. Så det är det jag kommer jobba med den kommande veckan. Om ni vill läsa några andra av mina inlägg som handlar om psykiskohälsa gör ni det här.

Linnea♥

 

Psykiskohälsa | |
Upp