Djur och slakt

Hejsan allihopa!

På måndagen var vi i slakthuset, där vi tog reda på en älg som vi sedan styckade och gjorde till stekar, grytbitar, filéer och köttfärs. Vi delade älgen med min moster och hennes man, min farbror. Alltså för att reda ut det jag just skrev, min moster och farbror är gifta och har barn, mina dubbel kusiner. Det blev en hel del kött så nu är frysen full i älgkött.

Många kanske tänker att det är äckligt att ta reda på en älg och stycka den och för andra är det helt normalt. Jag är en av dem som tycker det är helt normalt, jag har sen jag var liten varit med på både älgjakt, slakt och styckning. Jag tycker det är bättre att slakta sitt eget kött, som man vet är ett vilddjur som har levt ett fritt liv i naturen. Och där man vet hur köttet tas reda på, främst det. Att köttet inte innehåller massa tillsatser och även att djuren har levt ett illa och hemskt liv. Djurplågeri är en fruktansvärd sak och jag håller med om att samhället måste äta mindre kött ur ett miljöperspektiv. Men jag tycker det är bra att jaga och stycka sitt eget kött. En del djur är till för att bli mat och så är det, men att djur ska plågas in i döden och sedan äta föda som är full i massa tillsatser ser jag absolut ingen mening med. Jag föredrar älg, lamm, fisk, skaldjur och kyckling och försöker så gott det går hålla mig till det. Men visst äter jag även fläsk och ko ibland även om jag inte föredrar det. Men när man har en köttälskande familj och jag själv är lite av en köttälskare så är det inte alltid så enkelt att äta vegetariskt. Jag tycker vegetarisk mat och även vegansk mat är jätte gott, och jag skulle nog säkert må bättre av det rent fysiskt. Men det får jag ta tag i längre i framtiden när jag flyttar hemifrån och själv kan styra vad jag ska äta. Då är det enklare för både mig och min familj att laga mat och komma överens om vad vi ska äta. 

Så visst det ligger lathet bakom mina argument, men just nu och med tanke på bakslaget jag fick i somras så har jag andra viktigare saker att fokusera på för tillfället. Att bli "nästan" vegetarian för jag ta längre fram i tiden!

Allt gott så länge så hörs vi snart igen!

Linnea

1 Anonym:

skriven

Du har sunda värderingar

2 Linn:

skriven

Vad var det som gjorde att du och din ex-pojkvän gick isär?

Svar: Han var otrogen mot mig, tyvärr!
Linnea Karlsen

Kommentera här: