DBT Måndag

 
I dag är det måndag och det för mig innebär DBT behandling. Om ni vill läsa mer om vad DBT är kan ni läsa här på socialstyrelsenshemsida. På måndagar har vi gruppterapi, och det är alltid lika skönt att kliva in i mötes rummet och mötas av två fantastiska gruppledare och andara härliga människor. När man går i DBT sriver man på ett kontrakt som även betyder tystnadsplikt, det innebär att jag inte får prata om människorna som är med i DBT behandlingen men jag får prata om behandlingen och vad vi går igenom och gör. Så jag tänkte börja dela med mig av vad vi går igenom under måndagarna och vad just jag kommer jobba med under veckorna. 
 
Några av er kanske känner till begreppet Mindfulness och andra inte. Det är en av fyra block som man går igenom under en DBT behandling. Mindfulness betyder samma sak som medveten närvaro och uppmärkamhetsträning. Alla begrepp betyder samma sak och alla är lika rätt. Mindfulness som jag kommer kalla det innebär att man försöker vara medvetet närvarande i nuet, bl.a. när det kommer till kroppsligaförnimelser, känslor, tankar, hur något ser ut eller något luktar. Om än man är mindfulness för en tredjedels sekund så är det en bra sak och det ska man klappa sig själv på axeln för. 
 
Varför är då mindfulness så viktigt? Att vara medvetet närvarande i nuet innebär bl.a. att man kan känna mera glädje då man inte hela tiden fokuserar på sin tankar som ofta finns i dåtid eller framtid. Man upplever mera saker i livet som kan ha en possitiv inverkan på en och man kommer ihåg saker bättre då man är närvarande i nuet. Om man inte är mindfulness kan, observera kan, det vara lättare att man lever på autopilot och att man för sig själv skapar mycket "onödiga" jobbiga känslor så som ångest, oro, rädsla eller ilska. För att knyta ihop säcken så har  jag denna vecka fått i hemuppgift att skriva ned i vilka situationer jag är mindfulness i, och vilka jag inte är det och när jag skulle behöva vara det mer. 
 
Jag hoppas jag inte har tjorva till det allt för mycket för er! Men jag tänkte att det kan vara roligt för er om ni får en liten inblick om vad DBT faktiskt är och vad vi gör. Tills vi hörs igen får ni ha det bäst och jag hoppas ni har fått en lika bra start på veckan som jag har fått.
 
Massa kramar till er!
1 Sofia Kihlström:

skriven

Åh vad jag saknar DBT:n!

Kommentera här: