Vi räcker fingret åt samhället

 
Hejsan!

Idag pluggar jag för fullt. Jag pluggar, pluggar och pluggar. Jag har nyss ätit lunch och nu ska jag fortsätta plugga. Jag har på morgonen gjort ett prov på språkhistoria där jag fick åtta av tio rätt, vilket jag ändå är rätt så nöjd med. Det var mycket grammatik frågor, vilket är min svagaste sida när det kommer till svenskan så med tanke på det försöker jag nöja mig med att jag ändå fick åtta av tio rätt.

Det här med krav på mig själv har funnits med länge och jag har verkligen försökt att acceptera att jag inte kan göra allt bäst. Vilket är väldigt svårt för mig, jag försöker att validera mig själv när kraven tar över. Men det är som sagt inte helt lätt. Jag har krav på mig själv när det kommer till det mesta vilket nog bottnar sig i att jag vill ”se bra ut” och inte göra någon annan besviken. Att göra någon besviken eller ledsen är nåt av det värsta jag vet. Men det finns ingen jag kan göra besviken när det kommer till tex skolan och dom som står mig närmast accepterar mina brister och fel och vet att alla ibland klantar till sig om det händer något. Men ändå är det svårt för mig att inse att jag är mänsklig, jag får liksom en form av kick när jag gör något helt rätt och gärna över förväntningarna, vilket i sin tur är helt orimligt då alla inte kan vara bäst på allt.

I skolan har jag alltid siktat på att få högsta betyget och jag har ju äldre jag har blivit börjat inse att det är kanske inte mitt fel att jag har så höga krav på mig själv, utan samhällets fel. Samhället idag ställer otroligt orimliga krav på alla unga. Man ska sporta, plugga, vara populär, ha många följare på sociala medier och man ska gärna kunna ha ett extra jobb och tjäna extra pengar. Men samtidigt för man inte vara för bra på att plugga, för då klassas man som en nörd. Man ska liksom glida på en räkmacka genom livet och bara klara sig alldeles utmärkt utan att anstränga sig. Vilket de flesta vet är helt orimligt. Men ändå följer man samhällets normer och försöker sitt yttersta. Det är inte konstigt egentligen att så många unga i tidig ålder drabbas av någon form av psykisk ohälsa. Så jag tycker att vi alla idag ska säga: Fuck You samhället och dina äckliga normer!

Linnea Karlsen♥

Kommentera här: