Jultraditioner

 
 
Hejsan mina kära!

Idag är det 22 december och det är bara två ynka dagar kvar till julafton. Och jag sprängs av lycka, julkänsla och glädje. Jag tänkte idag berätta lite om min familjs jultraditioner. Förra helgen var vi och åt julbord på Kaptensgården i Kyrkbyn som vi har gjort nu i kanske fyra år, det är en tradition vi fyra har och det är alltid lika mysigt att äta julbord där. En annan tradition vi har är att dagen innan julafton åka till min morbror och hans familj och ha glöggmys och fika lite och sen på julaftonsmorgon kommer dom till oss och äter julfrukost. Tyvärr blir det inte av i år, men då får vi satsa på det nästa år istället. I år ska vi fira jul hemma hos mormor och morfar och där har vi också vissa traditioner, så som att alla samlas framför tv:n kl 15.00 och innan vi börjar dela ut julklapparna läser morfar ut bibeln om hur Jesus barnet föddes som en påminnelse om varför vi firar just jul.

Är vi däremot i Norge och firar jul med Farmor så finns det andra traditioner, så som att vi sätter ut gröt åt tomten på förmiddagen och sen innan julmiddagen så går man och kollar om tomten har ätit upp gröten och som tack brukar tomten lämna julklappar till alla barn. Och ja trots att jag i Mars fyller tjugoett år så räknar jag mig själv som ett barn på julafton. Och som varje år har jag även i år chokladjulkalender och jag öppnar varje lucka med mer förväntan för varje dag som går. Som ni läser är jag en obotlig julfantast och det skäms jag inte ett dugg över, jag älskar julen och allt vad det innebär.

För att knyta ihop tomtesäcken så undrar jag vad ni har för jultraditioner? Berätta gärna i kommentarerna så kan vi utbyta traditioner. Jag måste också säga till er att jag är så glad att just du väljer att läsa min blogg, varje kommentar, like och visning gör mig oerhört glad.

Så nu önskar jag er en riktigt God Jul och en fin dan före dan före dopparedan♥

Linnea Karlsen♥

1 Anonym:

skriven

Å va mysigt med din berättelse! Ser fram emot att träffa Er alla! Önskar dig en fin kväll!/Mommo

Svar: Ja vi syns imorgon! <3
Linnea Karlsen

2 Petra:

skriven

Tradisjoner er det beste med julen ❤️

Svar: Ja att det är! <3
Linnea Karlsen

Kommentera här: