Julafton och ensamhet

Jag är lyckligt lottad och det märker jag extra mycket idag. En vän till mig firar jul i sjukhus lakan för att hon inte mår bra. Och då slår det mig som en blixt från klar himmel att det hade faktiskt kunnat vara jag som satt där i sjukhuslakan för att jag inte mår bra. Idag sänder jag ut en tanke till alla dom som inte har någon att fira jul med. Alla dom som just sitter i sjukhuskläder och gråter sig fördärvad. De barn vars förälder blir full och alla de barn som vill dela sig på mitten för att föräldrarna är skilda. Det är inte roligt när man tänker på det, hur tragisk en jul kan vara för någon annan. Till och med för någon jag känner. För alla känner vi någon som känner sig ensam på jul. Oavsett som man firar med andra eller sitter där själv i köket och äter köttbullar.

Jag skäms inte för att säga det men vissa jular har jag bara vilja dö för att jag har känt mig så ensam och övergiven, trots att jag har suttit där med ett gäng nya grejer. Så har jag behövt pressa tårarna tillbaka, för att man ska vara glad på julen. Men om jag inte är glad, trots den goda maten och alla fina klappar? Är det då något fel på mig eller är jag otacksam. Nej och åter nej. Det är alltid okej att känna, oavsett känsla. Om just du som läser det här blogginlägget känner igen dig i min text så vill jag säga dig att allt är okej. Jag tänker inte komma med något tröstande ord för jag själv vet i alla fall jag har oerhört svårt att ta emot vackra och tröstande ord när jag mår dåligt. Just då vill man bara ha en axel att gråt ut mot och en karm och kärleksfull kram. Och om nu du eller någon annan mår dåligt så kom ihåg att finnas där för varandra och ta hand om varandra.

Jag vill också informera er om att Minds självmordslinje har öppet hela julen dygnet runt och att Bris också har öppet sin telefon öppen varje dag 14.00 – 21.00. Man kan ringa till båda helt anonymt och be om hjälp, prata ut en stund eller helt enkelt gråta om man så vill. Treva inte att ringa om du behöver hjälp eller stöd!

Ta nu hand om varandra och jag hoppas av hela mitt hjärta att ni har det så fint som det går!♥

BRIS: 116 111

Minds självmordslinje: 90 101

Linnea Karlsen♥

1 Elina:

skriven

Tack! Många kramar till dig! ❤

Svar: Och många kramar till dig <3
Linnea Karlsen

2 Catti:

skriven

Kloka ord, Linnea! Önskar dig en riktigt god jul! Hälsa så mycket till din familj 😀

3 Anonym:

skriven

Så bra skrivet! Må så gott! Du vet vem jag är!❤

Kommentera här: